Schurq

10 B2B marketing tips voor LinkedIn in 2019

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Als B2B bedrijf is LinkedIn hét platform om op aanwezig te zijn. LinkedIn heeft in Nederland totaal 4,6 miljoen gebruikers. Dagelijks wordt het platform door 611.000 Nederlanders gebruikt. Wereldwijd heeft het platform 500 miljoen gebruikers. Niet zo gek dat 94% van de B2B-marketeers gebruikmaakt van het platform. Zij tonen hier hun expertise, genereren leads en ongeveer een ton aan omzet. Maar pakken deze marketeers het wel op de juiste manier aan? Pak jij het op dit moment wel goed aan? Als jij nog niet de resultaten met LinkedIn behaalt die je zou willen of LinkedIn nog helemaal niet in je marketingstrategie hebt geïmplementeerd, dan is dit blog iets voor jou! Wij delen de 10 B2B marketing tips voor LinkedIn in 2019.

Om resultaten met LinkedIn te behalen, is het belangrijk dat je alles van je doelgroep weet. Dit geldt overigens voor al je marketingactiviteiten natuurlijk. Jouw content/services/diensten zullen namelijk niemand enthousiasmeren of overhalen om actie te ondernemen als deze niet op hun interesses en behoeften is afgestemd. Door Buyer Persona’s te creëren kun je dit probleem tackelen.

Als je eenmaal de juiste Buyer Persona’s voor je hebt, kun je jouw content speciaal voor hen creëren. Je weet dan wie jouw ideale klanten zijn. Je weet wat zij precies willen weten, waar zij behoefte aan hebben en hoe jij hen dan kunt helpen. Als bedrijf laat je zo zien dat jij jouw klanten begrijpt en hen verder wilt en kunt helpen.

#1. Voorzie je bedrijfspagina van volledige informatie

Vul alle velden van jouw bedrijfspagina volledig in met de vereiste en juiste informatie. Volgens LinkedIn levert dit namelijk wekelijks 30% meer views op. Het is dus belangrijk dat je alle relevante informatie over jouw bedrijf in die omschrijving zet om gebruikers aan te trekken. Als je dan toch bezig bent, voeg dan ook gelijk een opvallende banner toe en het bedrijfslogo als profielfoto. Verder voeg je o.a. informatie toe zoals de website url, de locatie, branche, bedrijfsgrootte etc. en nog andere informatie die relevant kan zijn voor jouw doelgroep.

Vergeet ook geen relevante keywords in je profiel te plaatsen. Zo kun je gebruikers aantrekken wanneer zij naar bedrijven als jou zoeken in LinkedIn & Google.

#2. Publiceer artikelen in LinkedIn en volg relevante LinkedIn groepen

Door in LinkedIn de ‘Long Form Posts’ te gebruiken, kun je veel awareness krijgen op LinkedIn, jezelf als autoriteit neerzetten en leads genereren. Veel besluitvormers scrollen door LinkedIn op zoek naar informatie die hen helpt om het bedrijf beter te besturen. Daarom is LinkedIn een goed platform om artikelen te publiceren en te delen met connecties en volgers, zowel voor gebruikers als voor bedrijven.

LinkedIn blog editor

Je kunt ook de bekendheid van je bedrijf vergroten door jouw artikelen te delen in relevante LinkedIn groepen. Natuurlijk kun je blogs en updates plaatsen en doorverwijzen naar de homepagina of naar de desbetreffende blog of pagina. Echter zou LinkedIn liever zien dat je hun editor gebruikt.

#3. Maak gebruik van de LinkedIn advertising opties
LinkedIn biedt meerdere advertising mogelijkheden en een overvloed aan targeting, segmentatie en analytic opties. Deze kun je als B2B marketeer inzetten om campagnes tot een absoluut succes te maken. Met een klein budget voor advertising, kun je al snel extra resultaat behalen. Bij schurq. zetten wij LinkedIn advertising voornamelijk in om leads te genereren.

De LinkedIn Advertising Mogelijkheden:

Wil je meer weten over LinkedIn advertising en ontdekken welke vorm geschikt is voor jouw bedrijf, download dan ons handboek!

#4. Zet vaker video content in

Uit onderzoek is gebleken dat video een van de populairste soorten content is onder internetgebruikers. LinkedIn is snel op deze behoefte gaan inspelen. Gebruikers kunnen tegenwoordig video’s (organisch) op hun pagina plaatsen en deze sponsoren. Waarschijnlijk zal LinkedIn ook op korte termijn advertising opties bieden voor video.

Video content op LinkedIn genereert 6x meer engagement dan normale posts en kan je veel meer laten opvallen als je het goed doet. Hier zou jij je als bedrijf kunnen onderscheiden van andere B2B organisaties. Gebruik de geavanceerde targeting en segmentatie opties om gebruikers te targeten die hoogstwaarschijnlijk zullen converteren.

LinkedIn targeting opties

LinkedIn gebruikers houden hun profielen (altijd) up-to-date, waardoor LinkedIn deze targeting opties kan bieden. Jij als adverteerder kan zo gerichte advertenties creëren en targeten om de conversies te stimuleren.

#5. Repost berichten die over jouw bedrijf gaan voor meer bereik

LinkedIn heeft haar features onlangs geoptimaliseerd. Het is nu mogelijk om berichten van je medewerkers te delen waarin zij jouw bedrijf vermelden. Ook wanneer klanten jouw bedrijf vermelden in hun bedrijfsupdate, kun je deze berichten delen op jouw pagina. 

Dit doe je door naar je bedrijfspagina te gaan in LinkedIn en dan naar activiteiten –> vermeldingen:

Wanneer je dan naar de activiteit gaat door erop te klikken, kun je deze als bedrijf delen op je pagina.

#6. Combineer advertenties met Lead Gen formulieren

Combineer jouw advertenties met de Lead-gen-formulieren van LinkedIn om conversies te stimuleren.

Een van de pijnpunten van LinkedIn gebruikers is dat zij geen zin/tijd hebben om een lang formulier in te vullen voor een download of inschrijving. Zij haken af zodra zij dit formulier dan zien. De drempel is simpelweg te hoog. LinkedIn heeft de drempel verlaagd met de Lead-Gen-Forms. Deze vullen namelijk alle vereiste informatie over de gebruiker automatisch in. De opt-in duurt op deze manier slechts enkele seconden en is in een paar klikken afgerond.

Lead Gen Forms

Op dit moment zijn de Lead Gen formulieren alleen beschikbaar voor Sponsored content en Sponsored InMail. Tevens kun je heel eenvoudig in de Campaign Manager zien hoe de leadformulieren presteren. Vervolgens kun je ze direct optimaliseren voor nog meer resultaat.

#7. Overweeg LinkedIn Audience Network

Wist je dat je met jouw gesponsorde content ook publiek buiten LinkedIn kunt bereiken. Dit is mogelijk dankzij LinkedIn Audience Network. Deze functie beschikt over hoge autoritaire online publishers waar jij jouw gesponsorde content kunt adverteren. Zo kan jouw naamsbekendheid en engagement toenemen.

In de Campaign Manager is dit automatisch ingeschakeld wanneer je gesponsorde content maakt. Je kunt dan kiezen uit een aantal publishers. Als je dit niet wilt, kun je het ook uitschakelen.

#8. Boost jouw sales met retargeting

Wij zetten retargeting in om de conversies te stimuleren. Zo bereik je immers gebruikers die al eens eerder interesse toonden in jouw producten/diensten. Middels een LinkedIn Insight-tag op jouw website, kun je de retargeting inzetten. Jij hoeft dan enkel jouw website URL’s te definiëren waarvan je wilt dat de Insight-tag bezoekersgegevens opslaat. Daarnaast dien je de doelgroepsegmentatie nog te doen. 

De tag doet de rest. Zodra de tag voldoende informatie heeft verzameld, kun je eenvoudig content creëren die voldoet aan hun behoeften. De retargeting campagnes kun je dan inzetten om gebruikers te laten converteren.

#9. Monitor jouw campagnes in de Campaign Manager

In de Campaign Manager vind je een overzicht van de resultaten van jouw advertentiecampagnes. Op basis van deze informatie kun je de campagnes optimaliseren. Je kunt hierin ook campagnes pauzeren en slecht presterende campagnes testen zonder verdere consequenties.

#10. Bekijk LinkedIn Analytics

Voor organische berichten op jouw bedrijfspagina, kun je gewoon de LinkedIn Analytics bekijken. LinkedIn Analytics is opgedeeld in 3 categorieën: bezoekers, updates en volgers.

Bezoekers
De categorie bezoekers laat zien hoeveel bezoekers jouw bedrijfspagina heeft, wie zij zijn en waar zij vandaan komen.

Updates
De categorie updates licht je in over hoe jouw individuele posts presteren op LinkedIn. Inclusief impressies, clicks, likes, commentaren en deelacties.

Volgers
Deze categorie vertelt je alles over de volgers die je erbij hebt gekregen of bent verloren in een bepaalde tijdsperiode. Daarnaast kun je hier al hun profielinformatie over de volgers terugvinden.

B2B marketing tips voor LinkedIn 

Wij zijn benieuwd welke resultaten LinkedIn oplevert voor jouw bedrijf. Heb je hulp nodig bij het inzetten van LinkedIn?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2