Schurq

Top 6 B2B Influencer Marketing voorspellingen en trends

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Hoe vaak heb jij iets gekocht nadat een vriend, kennis, influencer of een online recensie dit product had aangeraden? Heel vaak waarschijnlijk. Influencer marketing komt sinds een paar jaar ook in de B2B wereld voor. Hier noemen we het B2B influencer marketing. Dit komt steeds vaker voor omdat we vertrouwen op het advies van anderen. Er is namelijk overal zoveel informatie over dat we dit onmogelijk allemaal kunnen analyseren. Naar anderen luisteren scheelt letterlijk tijd.

Influencer marketing is natuurlijk niks nieuws, maar in de B2B wereld staat het nog in de kinderschoenen. Het wordt tijd om dat te veranderen! Voordat je B2B influencer marketing implementeert in jouw marketingstrategie, hebben wij hier de zes trends en voorspellingen voor 2019 samengevat:

1. Het toenemende belang rondom Data privacy heeft impact op de rol van influencers

In 2018 ging de nieuwe privacywet in (GDPR/AVG). Hierdoor hebben veel bedrijven moeite om op de juiste manier met persoonsgegevens om te gaan. Veel grote bedrijven merken dat het invloed heeft op hun influencer marketing, omdat ze op een andere manier dienen om te gaan met informatie over influencers en de documentatie.

Maar door de privacy-kwesties die in het nieuws komen, wordt men zich ook bewuster en meer betrokken bij de nieuwe privacywet. Wat er uiteindelijk ook voor zorgt dat influencers belangrijker en waardevoller worden, omdat men bedrijven niet vertrouwen, maar juist de mensen en wat zij zeggen. Je kunt influencers daarom goed inzetten als jouw merkambassadeurs.

2. Influencers aantrekken wordt steeds lastiger

Aangezien de vraag rondom influencers toeneemt, wordt het steeds moeilijker om hun aandacht te krijgen. Daarom is het heel belangrijk dat je vooraf eerst helder hebt en communiceert wat een samenwerking oplevert voor de influencer. Laat hen de waarde van jouw bedrijf zien. Begrijp waarin zij geïnteresseerd zijn. Zo kun je een langdurige relatie opbouwen met dezelfde waardepropositie.

Langdurige relaties ontwikkelen en onderhouden met influencers vergt wel wat inspanning. Wanneer je hen alleen weet te vinden als het jou uitkomt, heb je niet echt een hoog slagingspercentage. Hetzelfde geldt voor onpersoonlijke en egocentrische berichten van bedrijven die enkel geven om wat de samenwerking henzelf oplevert.

B2B influencer marketing werkt alleen met inspanning van beide partijen.

Natuurlijk kun je relaties met influencers organisch opbouwen. Besef je alleen goed wat je van de influencers vraagt. Wellicht is het realistisch dat er tegenover jouw verwachting wel een kleine vergoeding staat. Stem dit van te voren goed af met de influencer, zodat dit voor beide partijen helder is.

Uit onderzoek naar merk en influencer relaties, bleek dat influencers verschillende doelstellingen kunnen hebben. Ze zijn veelal geïnteresseerd in het opbouwen van thought leadership. Zij willen meer exposure voor specifieke onderwerpen, hun netwerk uitbreiden en nieuwe doelgroepen bereiken.


B2B influencer marketing - doelstellingen influencers

Bron: toprankblog.com

3. De nadruk op specifieke influencer kwaliteiten en eisen verandert

Een goede B2C-influencer beschikt over een uitgebreid netwerk. Onder B2B-marketeers is dit ook de meest gewilde kwaliteit voor een influencer. Echter is de hoeveelheid invloed van een influencer niet gebaseerd op het aantal volgers die hij/zij heeft. Deze kunnen namelijk ook gekocht worden en “fake” social media accounts bevatten.

Natuurlijk is bereik belangrijk voor B2B influencer marketing, maar dit is niet de enige voorwaarde. Een influencer met heel veel (relevante) volgers lukt het soms niet om de doelgroep op de juiste manier te bereiken. De doelgroep zal zich daardoor niet verbonden voelen met jouw content. Met de juiste mix aan kwaliteiten, kun je het maximale halen uit jouw influencer relaties.

Voorbeelden van eisen voor influencers zijn:

  • Bereik
  • Kennis
  • Respons
  • Relevantie

4. Interesse voor dezelfde onderwerpen

Een veelvoorkomend probleem als bedrijven een influencer kiezen, is dat de content van het bedrijf niet aansluit op de onderwerpen die de influencer wil delen met hun doelgroep. Ga daarom op zoek naar een influencer met wie je samen content kunt creëren. Content die informeert, engaged en interactie uitlokt bij de doelgroep.

Het is belangrijk dat je op een lijn ligt met de influencer en dezelfde mening hebt. Alleen dan kan jouw content op een manier gepubliceerd worden die bij beide partijen past. Maar ook aansluit op de doelgroep. Als de doelgroep er niet geschikt voor is, zal het ook niet leiden tot de gewenste engagement.

Onderzoek intern en extern welke onderwerpen het samenwerkingsprogramma moet bevatten om samen met de influencer het publiek op de juiste manier te bereiken.


Voorbeelden van onderwerpen:

B2B influencer marketing onderwerpen

Let op: Wees je bewust dat het doel niet is om de mening van influencers te vormen. Richt je juist op influencers die al dezelfde mening hebben over de content die jij wilt creëren en delen.

5. Influencer video content overheerst online

In 2018 domineerde video officieel de social media nieuwsfeeds, de zoekresultaten en de doelgroepen. Veelal door native video en story features op social media kanalen. Het delen van live en vooraf opgenomen video’s op social media kanalen creëert veel mogelijkheden voor zowel bedrijven als voor influencers.

De toenemende vraag voor video zorgt echter ook voor hogere eisen aan de kwaliteit. Dus als je video wilt inzetten samen met influencers, is het belangrijk dat de influencers voorbereid zijn en een test doen voor het opnemen. Zeker als je het live wilt opnemen.

6. Awareness vs ROI

Iedere B2B marketeer wil meer naamsbekendheid en erkenning, maar vooral een groot aantal gekwalificeerde leads. Maar om het een te bereiken, heb je het ander nodig. Hiervoor zet je diverse tactieken en strategieën in. Deze sluiten aan op jouw doelgroep en waar zij zich in de customer journey bevinden.

Dit geldt ook voor B2B influencer marketing programma’s. Die zijn ook niet allemaal hetzelfde. Om awareness op te bouwen in samenwerking met een influencer, gebruik je een andere tactiek en strategie dan voor leadgeneratie.

Influencer marketing kan absoluut impact hebben op leadgeneratie en awareness. Maar in 2019 en in de toekomst is het essentieel dat je een strategie bedenkt die aansluit op de doelstellingen van jouw bedrijf. Je wilt immers dat het je uiteindelijk omzet oplevert. Daarom is het belangrijk dat je precies weet wat je moet meten en hoe zodat je de ROI kunt berekenen.

B2B influencer marketing in 2019

2019 wordt een belangrijk jaar voor B2B influencer marketing. Zowel consumenten als influencers zullen meer van bedrijven verwachten. Daarom zal je met een goede strategie en aanpak moeten komen om het gewenste resultaat te behalen met influencer marketing. Met slechts geld en een afwachtende houding tot de resultaten, kom je er niet.

B2B influencer marketing kost tijd en moeite zodat je langdurige relaties kunt opbouwen die later hun vruchten afwerpen.

Hulp nodig bij het inzetten van B2B Influencer marketing?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd